Periodare, jotack...

Precis avnjutit min frukost...som den här veckan består av en tallrik gröt med jgb-sylt, en proviva shot hallon/svartvinbär (ger en helvetisk halsbränna har jag märkt...haha) och min tavegyl.
Sällan jag får mjölk i mig, men den här veckan är det nästan så jag får en överdos ;)
Frukostperiodare är jag...no doubt!


Igår orkade jag inte med mkt alls....hade tänkt baka eller nåt men jag satte hyacinterna i vasar och det var ungefär vad jag orkade med... :( Tog en lång varm dusch å kröp ner i bara mässingen för att ligga å läsa/somna i boken. MEN då ringer M och har missat sista bussen....eller ja....den bussen han tittat efter gick bara fredagar....Grrrr, hade det inte varit "mitt-i-natten" hade han fått gå hem...för taxi vägrade han att ta. Men jag är rädd om mitt hjärta och litar inte för fem öre på den här sjuka stan...så det var ju bara å hoppa i kläder å åka å hämta upp honom : /

Torsdag idag... vaknar heltäppt men glad då jag i nätterna två nu lyckats sova som en sessa utan kiss-avbrott mitt i natten. Lovely!
Ätit frulle som sagt, börjat lite smått med storkok... eller ja...tagit fram lök...haha....ska bli korv stroganoff en masse! Sen ska jag (om jag orkar) baka pizzabullar som ska få joina korvaslamset i frysen. (ja en eller annan slinker väl ner nu förstås)

Börjar känna mig lite stressad nu....inte bra....dessa jäkla julklappar! Inte köpt en ynkepynke endaste klapp :(
Vet iaf vad jag ska köpa....på ett ungefär....gäller bara å hitta oxå.

Kanske tar en runda i eftermiddag....men hela jäkla Skåne har ju varit där de senaste dagarna...


Jaja...dä ä blä


**********************************************************************************************
Torsdag - ny vecka. Vecka 39 TADAAAAAAAAAA

Du är på dag 267 av 280. (95,4%).
Du är i vecka 39.
Du har gått 38 fulla veckor och 0 fulla dagar (v38+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Ons 17 dec 2008
Du har 13 dagar kvar till förlossning.

Kroppen:
Barnmorskan kontrollerar nu om barnets huvud är fixerat. (check!)
Det kan kan göra lite ont just som det sker, det kan kännas som något stort och hårt surrat sig fast i bäckengången. Man kan också känna som ilningar i slidan och neråt benen vilka beror på att barnet kommer åt nerver när det vrider sig ned i bäckenet.
Kroppen har också förberett sig, livmodertappen har mognat och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt.
Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den. (mmm mysmys-info)

Barnet:
Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade.
Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.


Japp, det var det....stod en massa om att vikten kan plana ut för vissa eller rentav gå ner lite såhär på slutet...men det uteslöt jag för jag blidde lite arg! haha


Fat and proud of it! (har ju iaf nåt å skylla på, right?!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback