Far å fläng

Sovit knackigt inatt igen... svårt att somna igår till å med. Kanske för att jag för ovanlighetens skull hade sällskap? Brukar ju somna nån timme innan sambon annars.
Ovan nämnd var dessutom nervös å stissig... tror vi snurrade x tusen varv i sängen både han och jag inatt.
Klockan ringde strax efter fem å han kliver upp än mer stissig å gör sig i ordning. Kvart i sex kommer taxi som ska köra till Ä-holm å flyget...
Jag somnade om å han ringer tjugo över åtta å är redan i Stockholm...va? jag hade ju bara lagt ner huvet?!
Önskar honom ett STORT lycka till iaf...även om jag vet att det kommer gå galant :) Han ÄR duktig min karl!

Smarthead (yours truly) har ätit rostade mackor med aprikosmarmelad å ost, med grappo (!) och mjölk.
Jag har anat att jag är lite småkänslig mot vitt bröd och vet att jag är laktoskänslig... japp, you do the maths!
ONT i magen nu...


Idag säger vi grattis till T som fyller hmm 31!

Och så säger vi grattis på 33-veckorsdagen!


Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu.
Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda.


Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen. (haha...jaså??)

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig. Din barnmorska kan tala om hur ofta du bör känna barnets rörelser. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar. (sex? snarare 60 här! börjar ana att ungen har spasmer!)

De sista två månaderna besöker du vanligtvis MVC varannan vecka, där mäter man bland annat barnets tillväxttakt.
Vid den här tidpunkten är normalkurvan för symfys-fundusmåttet runt 31, men det är främst sin egen kurva man ska gå efter. 

Jag har varit otroligt trött å hängig de senaste dagarna... ingen vidare ork alls. Iofs slarvat lite med järntabletterna... men URK nu vill jag ha bort magen!

I eftermiddag ska jag till BM å sen på föräldrakurs...alone... sista gången idag.


Järntablett å lite Grappo?! jatack varför inte...


(kanske ska tillägga att jag inte direkt dricker Grappo frivilligt!? Det sägs vara bra mot kramper...nåt kinin-ämne i som är muskelavslappnande...? funkar det så är det guld värt iaf)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Laktos blir ju värre me grav =\ Min blev d... =(

2008-10-23 @ 17:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback