Äntligen!

Det här har känts som en låååång månad så idag rasslar det fint med lite lön på kontot som gapat "tomt" alltför länge.
Dagen innebär en rad to-dos, bland annat storhandling mat och kik efter bebiskläder.
Stekpanna känns högt prioriterat ;) Någon trodde det var fritt fram att diska teflonpanna i diskmaskinen...nope, gick inte alls utan den började flagna med en gång. Så vi har fått klara oss med en Fisslerpanna som egentligen bara ska användas till köttstekning (?) eftersom den har egenheten att "suga fast" fiberna i köttet tills det att ytan är brynt. Tur de varnade oss i affären annars hade vi trott den var kass med en gång ;) Köttet sitter alltså benfast!

Ska möta upp Liza och Melle på Centan :) Var som vanligt längesen, men när vi väl ses så känns det liksom inte riktigt så... Vi har mycket att prata om jämt, spelar ingen roll om vi sågs igår eller förra året.

Igår var en regntråkdag. Elina var här och lekte med Edvin tack-o-lov. Gjorde storkok köttfärssås (bra å frysa in till kommande dagar) och bakade muffins.
Jag har fått lite muffins-mani :P
 
Igår blev det hallonmuffins, lite improviserat då jag egentligen inte alls tänkt baka. Har hittat ett grundrecept jag tycker om, jag är i vanliga fall anti muffins för jag lyckas aldrig ;) Fyller formarna för mkt så när de är klara är det bara en enda stor muffins på plåten...
 
Dessa är egentligen ett recept för jordgubbs- och rabarbermuffins. De gjorde jag till midsommar och hade topping på kesella, florsocker och vaniljsocker.
 
Enkelt recept!
 
150 g smör
2 dl ljust muscovadorörsocker
2 ägg
1 citron
1/2 dl mjölk
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
250 g bär ( 125 jordgubbar / 125 rabarber) igår tog jag hallon för hela slanten. Ambitionen var från början att ha hallon/mango men jag glömde i ärlighetens namn bort mangon :)
 
  • vispa rumsvarmt smör och socker smidigt
  • blanda i ett ägg i taget (nu ser smeten helt skuren ut men den ska tydligen bli sån....haha)
  • riv i skalet från en halv citron (jag tar lite mer för det är så gott!)
  • vispa i mjöl, bakpulver och mjölk
  • vänd i bären i smeten och klicka ut i 12 stora (mellansize?) formar
  • in i ugn, 15 min 225 grader.
 
Klart! Gott med topping på, eller bara snajsa till lite med ett blad citronmeliss.
 
Näe, nu blire frulle här. Siktet är inställt på Centan 10.00 sharp ;)
 
"Mamma ta ett kort på mig!"
 
Nu ligger han på magen och "lär lillebror hur man ska skrika" jahopp...vänta du bara! Bäst å äta lite frulle innan vi får bege oss.
 
Ha en härligt regnig torsdag!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback